Herkomst naam en logo

Scouting Zona is opgericht op 25 augustus 1983 door 4 leiders die zijn afgesplitst van Scoutinggroep Sint Joris, het oorspronkelijke logo die op de das te vinden was had dan ook 4 rode driehoekjes. De groep is begonnen in een buurthuis in toenmalig Gemeente Warnsveld. Bij oprichting stond Zona voor Scoutinggroep Zonder Naam. Na verloop van tijd moest hier natuurlijk verandering in komen maar omdat de leden en de leiders al gewend waren geraakt aan de naam Zona is de officiële afkorting sindsdien; ‘Zon en Natuur’ geworden. De groep is al snel na oprichting verhuisd naar een locatie op het terrein van GGnet Warnsveld, hier stond een houten hut op een mooi stukje terrein naast de Vierakkerse Beek. Het ledenaantal liep op en het werd tijd voor een nieuw terrein met een gebouw die klaar is voor een nieuwe ledenstroom. Met dank aan Cees Boudesteijn waar ons gebouw naar is vernoemd (Fort Boudesteijn) zijn wij in 2009 verhuisd naar onze huidige locatie; de Vordenseweg 13. Dit gebouw is van alle gemakken voorzien en elke speltak heeft zijn eigen lokaal.

Logo

Voor de totstandkoming willen wij allereerst Bas Effing bedanken, na intensief berichtenverkeer is het logo (zoals hier links is afgebeeld) waarbij ieders mening is vertegenwoordigd ontstaan. Voor het grafisch ontwerp willen wij Sebastiaan Eikelboom bedanken.

Pas nadat het ontwerp klaar was, werd besloten de badge op de das te naaien. Op de mouw zit tenslotte al het naambandje en bovendien dragen enkelen van ons daar ook nog de regiobadge. Daarnaast werd ook wel ingebracht dat we dan eindelijk een unieke das hebben en niet meer één van de vele groepen zijn met een koningsblauwe das.

Symboliek

• De vijflobbige roos van Graafschap Gelre: Warnsveld ligt in het Graafschap Gelre. De oude, inmiddels vervallen regiobadge, gebruikt daarom de Gelderse roos als symbool. Om daar eer aan te doen, is de roos over genomen. Een mooi bruggetje met Sint Joris is de rode roos die in zijn algemeenheid symbool staat voor het verloren bloed van Sint Joris na het verslaan van de draak. Vroeger werden in eerste instantie rozen gebruikt, maar dat werd vervangen door tulpen, omdat die goedkoper waren en minder schaars. .
  • Wagenwiel: Om de verbondenheid met Warnsveld te behouden, is het wagenwiel, waarop in het wapen van Warnsveld de god Warns staat, overgenomen. Van oorsprong is het wagenwiel een Christelijk symbool om aan te geven waar Christenen een veilig adres kunnen vinden. Scouting heeft van oudsher ook een Christelijke achtergrond, maar dat willen wij hier niet direct aan geven. Het wiel kan ook als zonnewiel worden geïnterpreteerd, waar het vooral als symbool voor bescherming dient. Daarnaast wordt het wiel in zijn algemeenheid wel gezien als symbool voor ontwikkeling en vooruitgang. Precies één van de waarden die wij bij Scouting (Zona) belangrijk vinden.
  • Touw: Scouting is pionieren, liefst met hout en touw. Bovendien zit dit touw ook in het logo van het Scouting Nederland insigne.
  • Groene veldkleur: Hoop, leven en toekomst zijn waarden die binnen Scouting worden uitgedragen. Ook dit is weer een verwijzing naar het wapen van Warnsveld, waar de achtergrondkleur veldgroen is.

Vorm

Alle vormen zijn voorbij gekomen: ruit, vierkant, rechthoek of gewoon een lekker asymmetrische vorm. Een schildvorm leek nog een optie, maar dat werd toch teveel met defensie, brandweer en politie geassocieerd. Het is een volledig symmetrische cirkel geworden. Dit mede ook door de symbolen die erop staan en de plaatsing ervan.

Afmeting

Ook hier liepen de meningen uiteen. De een wilde het liefst een rug vullende badge, de ander wil klein en subtiel. Dit hing ook nog samen met de locatie van de badge. Na de badges te hebben uitgeprint en uitgeknipt in verschillende grootten, toenemend met 1 cm, is na een opkomst veel gepast en gekeken. Een doorsnede van 7 centimeter werd de consensus en wel in de punt van de das.

Huidige situatie

Ons terrein heeft vele metamorfose ondergaan, het braakliggend stuk land is na de bouw van ons clubhuis omheind met een hek en door de jaren heen langzaam opgeknapt en begroeid geraakt. In 2017 is er een prijs uitgeloofd van 10.000 euro door de Rabobank aan onze Scoutinggroep. In 2019 zijn hier concrete stappen mee gezet en is dit geld ingezet om het terrein flink onder handen te nemen in samenwerking met BSO de Bosmuis die doordeweeks in ons gebouw gevestigd is. Deze opknapbeurt heeft het terrein een flinke boost gegeven, we hebben een stuk land dat altijd slecht bereikbaar was geëgaliseerd en hier is momenteel een mooi stuk grasveld beschikbaar voor spellen of om te kamperen. Er zijn meerdere speeltoestellen en een waterpomp geplaatst. De kampvuurkuil is door ons klusteam onder handen genomen en midden 2020 heeft het terrein zijn huidige vorm gekregen.