Kampen

Er vinden zes kampen per jaar plaats voor de scouts. Kampen worden vaak als leukste onderdeel van de scouting ervaren aangezien de sfeer er altijd goed in zit! Het is natuurlijk niet verplicht om mee te gaan op kamp, maar hoe meer scouts meegaan, hoe gezelliger het wordt. De scouts slapen gedurende een kamp in tenten, m.u.v. de sinthike. Hieronder worden alle kampen toegelicht:

Herfstkamp

Duur: 2 nachten
Wanneer: 1e of 2e weekend van de herfstvakantie
Waar: Scouting Zona, Warnsveld
Kosten: +- 20 euro

Tijdens het herfstkamp zijn we bezig met scoutingvaardigheden zoals het opzetten van een tent, het pionieren van een keuken en ’s avonds zelf koken. Er zal in de ochtenden en avonden een lekker vuurtje branden en we zullen veel spellen spelen. Het hoogtepunt van het herfstkamp is een spannend nachtspel. Het overkoepelende thema is communicatietechniek, denk hierbij aan morse seinen, semafoorvlaggen en het gebruik van portofoons.

Sinthike

Duur: 1 of 2 nachten
Wanneer: 1e of 2e weekend voor 5 december
Waar: Ergens op de Veluwe
Kosten: +- 25 euro

Onze jaarlijkse grote hike. We lopen in totaal zo’n 20 tot 25 km gedurende de 2 dagen. Op de eerste dag ongeveer 15 km en op de tweede dag nog maximaal 10 km, afhankelijk van de algemene stemming en gemoedstoestand 😊 Onderweg zal je getest worden op je navigatievaardigheden met kompas, kaart en GPS. Ook worden de scouts getest op routetechnieken zoals bolletje-pijltje, de strippenkaart en de helicopterroute. Onderweg komen de scouts langs verschillende posten met opdrachten die door de explorers bemand worden. Uiteraard is er ook een post met lekkere chocolademelk en een warme snack om je op te warmen. ‘s Avonds is er na het avondmaal ruimte voor een gezellig programma, meestal suprises uitpakken, in een heerlijk verwarmde ruimte. Kortom een gezellige tijd met de goedheiligman.

Winterkamp

Duur: 1 of 2 nachten
Wanneer: 1e weekend van de voorjaarsvakantie
Waar: Labelterrein de Vrijenberg, Loenen
Kosten: +- 20 euro

Het kamp voor de echte bikkels. Gedurende dit weekend gaan de scouts overleven op een primitief kampterrein. De scouts kiezen of ze in een zelfgebouwde shelter of tent willen slapen en zullen zich helemaal moeten over laten aan de natuur. We koken op open vuur, maken een mooie wandeling in de omgeving en doen een spannend nachtspel op het labelterrein. Er is zelfs geen wc, maar een hudo!

Scoutingwedstrijden

Duur: 2 nachten
Wanneer: 2e of 3e weekend van april
Waar: Scoutingterrein in regio de Graafschap (Vorden, Voorst, Gorssel, Eefde, Lochem)
Kosten: +- 15 euro

Tijdens dit weekend strijden de beste patrouilles met enthousiaste scouts uit onze subregio De Graafschap om de eerste plaats. Welke scoutinggroep wint er dit jaar? Het is een weekend gevuld met uitdagingen en leuke activiteiten. Er moet worden gekookt en een korte sketch wordt opgevoerd tijdens de bonte avond. Dit alles wordt door een onpartijdige jury beoordeeld, bestaande uit de leiding van de verschillende scoutinggroepen die meedoen. De winnaar verzekert zichzelf van deelname aan de LSW, de Landelijke Scouting Wedstrijden! Er doen ongeveer 8 patrouilles mee van verschillende groepen.

Intercamp

Duur: 3 of 4 nachten
Wanneer: Pinksterweekend
Waar: Ergens in Europa
Kosten: afhankelijk van de locatie, +- 85 euro

Een internationaal kamp wat jaarlijks georganiseerd wordt in Europa. De scouts leren andere scouts uit heel Europa kennen. Ze komen in contact met andere culturen. De scouts kunnen insignes swoppen en de lokale omgeving verkennen. Ook worden er heel veel activiteiten georganiseerd en wordt er een food-festival gegeven. Het intercamp is een van de leukste en indrukwekkendste kampen binnen de scouts-tijd. Meer informatie hierover is te vinden op de volgende website: https://intercamp.info/

Zomerkamp

Duur: 7 nachten
Wanneer: 1e week van de zomervakantie
Waar: Labelterrein in Nederland of west-Duitsland
Kosten: afhankelijk van de locatie, +- 130 euro

Het toppunt van het jaar voor iedere scout! Een week lang op kamp naar een locatie in binnen- of buitenland. De leiding verzorgt deze week een compleet programma, geheel in thema. Scouts slapen in tenten en koken zelf. Er wordt meestal een bonte avond, een hike en een spannend nachtspel georganiseerd. Indien de locatie binnen 70 kilometer afstand is, proberen we dit fietsend te bereiken.