Welpenuniform

Waarom een uniform?

Leden van Scouting Zona dragen bij de opkomsten een uniform, net als de rest van de Scouts over de hele wereld.

Het uniform zorgt voor gelijkheid en herkenbaarheid, dus straalt echt ‘uniformiteit’ uit. Zowel tijdens opkomsten als kampen, op eigen terrein maar vooral ook daarbuiten. Daarom is het belangrijk dat de Welpen, zodra ze zijn geïnstalleerd, in compleet uniform naar scouting komen!

Het uniform

Ons uniform bestaat uit een groene blouse met insignes, een cap en een koningsblauwe das met dasring. Met in de punt van de das onze groepsbadge. De kleur van de blouse laat zien dat we Welpen zijn, aan de das kan je zien bij welke scoutinggroep we horen. Hieronder worden de verschillende onderdelen nader toegelicht.

Blouse
De blouse die door de Welpen en Welpenleiding wordt gedragen is groen. Zo kan iedereen zien bij welke speltak je hoort. Elke speltak heeft namelijk zijn eigen kleur blouse. Bij welke speltak een kind zit is afhankelijk van zijn leeftijd. De Welpen hebben bijvoorbeeld van hun zevende tot hun elfde een groene blouse nodig, daarna gaan zij naar de Scouts. Bij aanschaf van de blouse is het daarom handig rekening te houden met het aantal jaren dat uw zoon of dochter nog bij de Welpen zal zitten.

Das en dasring
De das van Scouting ZONA is koningsblauw. In de punten van de das horen twee knoopjes, één voor de wet en één voor de belofte. Deze horen vanaf de installatie te blijven zitten. Op de achterkant van de das zit in de punt het logo van onze scoutinggroep genaaid. De das wordt aan de voorkant bij elkaar gehouden met een dasring naar keuze.  Er zijn verschillende types verkrijgbaar, maar het is ook leuk om een zelf geknoopte dasring te gebruiken. Om te voorkomen dat Welpen de dasring (deze gaat nog wel eens los) of de das kwijtraken, is het verstandig om de dasring met een veiligheidsspeld aan de das vast te maken en beide met naam te merken.

Cap
Bij het uniform van de Welpen hoort een cap: een donkerblauwe pet met scouting logo. Aan de binnenkant zit een label waar de naam op gezet kan worden. Het is verstandig dit zo snel mogelijk te doen met watervaste pen of stift.

Insignes
Op het uniform horen een aantal insignes die de Welpen bij installatie krijgen of tijdens opkomsten verdienen. Elk insigne heeft een vaste plek op de blouse.

• Op de linkerborstzak het installatieteken van Scouting Nederland (de lelie en het klaverblad). Hieraan kun je zien dat iemand geïnstalleerd is.
  • Boven de linkerborstzak mogen de Nederlandse en Europese vlaggetjes, zodat men in het buitenland kan zien waar je vandaan komt.
  • De ruimte boven de linkerborstzak kan gebruikt worden voor insignes of badges van evenementen, zoals de Jungledag, een speciaal kamp etc. Deze insignes mogen ook op de mouw.
  • Op de rechterborstzak zit het speltakteken. Dit is voor elke speltak anders en je kunt er dus aan zien of iemand Welp, Scout of Explorer is (of leiding van die speltak).
  • Op de rechtermouw kan je zien “wie je bent” en soms ook “waar je aan meegedaan hebt”. Dit zijn bij ons het naambandje van de groep (Scouting ZONA Warnsveld). Daar onder hoort het nestteken (vierkant insigne met de voetafdruk van een mens en een dier) met de punt omhoog. Daarbij kunnen het regio teken en bandjes van bijvoorbeeld de JOTA of Jungledag.
  • Op de linkermouw is te zien “wat je kan”. Hier komen de vaardigheidsinsignes, die je verdiend hebt met speciale opdrachten of projecten (zoals EHBO, koken, routetechnieken, spoorzoeken, etc.).

Aanschaf

Een aantal onderdelen van het uniform worden via de Welpenleiding geleverd, zoals het nestteken en naambandje van Scouting ZONA. Op dit moment hebben wij ook een aantal petten en insignes op voorraad. Informeer dus eerst bij ons voor u zelf bestelt. Blouses en petten zijn meestal ook tweedehands verkrijgbaar. Vraag het eens aan de Welpenleiding of kijk bijvoorbeeld op Marktplaats. Bijna alle onderdelen van het uniform zijn te koop bij de ScoutShop  Dat kan via internet (www.scoutshop.nl) of een ScoutShop in de buurt. Alles wat bij de installatie nodig is staat in onderstaande tabel.

Artikel Prijs Artikelnummer
Das effen koningsblauw € 7.40 0111
Dasring € 2.50 060000 (of een andere dasring naar keuze)
ScoutFit blouse groen € 31.95 1012
ScoutFit cap € 9.95 000100
Installatieteken scouting NL € 2.00 54300
Speltakteken Welpen € 2.00 61100

Samenvatting

• De scouting outfit bestaat uit een blouse met insignes, das met dasring en een cap (pet).
  • Tijdens elke scoutingactiviteit wordt het complete uniform gedragen.
  • Zorg dat de dasring stevig aan de das zit en merk het uniform, de cap, das en dasring.
  • Blouses en dergelijke kunnen nieuw of tweedehands aangeschaft worden.
  • U krijgt bij installatie van ons de badge met groepslogo voor op de das. En het naambandje van onze groep voor op de rechtermouw.